Inredning är spännande och skiftande. Det som passade och var crème de al crème för tio år sedan går att hitta på loppis idag. Det som var populärt för trettio år sedan kanske klassas som kitsch, nostalgi eller retro idag. Det finns massiv med åsikter, tankar och stilar när det kommer till inredning. Och det är skillnad på inredning hemma och inredning på företag. Vi vill ge några tips när du ska företagsinreda. 

Företag mot företag

furnitureDin företagsinredning förändras väldigt mycket beroende på typ av företag. Arbetar du mot andra företag är det professionalitet som ska pysa ur varje vrå av kontoret. Är ni få på företag kanske ni inte behöver kosta på ett konferensrum men det kommer behövas om ni håller kundmöten på plats. Inredningen ska var stilfull, tidlös och fräsch. Se till att ha bekväma stolar och stor storlek på bordet. Tänk mer på bra ljussättning och ergonomi än mode. Ur en kostnadsfråga är det bra att ha inredning som är slitstark. Välj därför tyger och möbler som tål att användas i flera år. Tänk inte för modeinriktat, du kommer bara behöva byta ut allting inom fem år för då har det blivit hopplöst omodernt och det ser värre ut för ett företag än att ha lite “tråkigare” möbler.

Företag mot konsument

Är företaget riktat mot konsumenter beror inredningen på vad du vill sälja kunden. Har du en butik ska dina kunder lätt få översikt över butiken, den ska inte vara trång och alltings ska kännas fräscht. Driver du en privat tandläkarklinik vill du att kunderna ska känna sig trygga och allt ska vara städat och nästan sterilt. Har du ett hotell eller vandrarhem finns det tonvis med saker att tänka på och här är det svårt att göra allt själv. En hotellverksamhet blir alltid dömd väldigt hårt om inredningen inte är tilltalande, så vandra försiktigt om du tänker göra det själv! Kunder vill gärna bli lurad att tro att de är hemma hos någon. Tänk på att ha trygga, värmande element i din inredning. Just företag mot konsument brukar kräva hjälp av professionella inredare eftersom det finns så många sätt att bemöta sina kunder.

Företag mot sina anställda

Ett företag ska inte bara tänka på sina kunder. De anställda ska också trivas och gilla miljön. Det är trots allt medarbetarna som ska spendera mest tid på kontoret. Därför är det viktigt att man har ljust och fint. Har man många skrivbord brukar anställda trivas ännu mer om de får dekorera dem med personliga saker. Sedan måste man fråga sig hur mycket plats de anställda behöver? En grundregel brukar vara 15-20 kvadratmeter per person, lite mindre om man bara har kontorsplatser eller småkontor. Tänk därför efter så alla får plats och om ni funderar på att expandera och anställa fler i framtiden. Planerar man att utöka ska man ha en större lokal redan från början så man inte spenderar tusentals kronor på inredning bara för att byta lokal tre år senare.

Företag mot övriga aspekter

Innan du sätter igång med inredningen, är det bra att tänka på framkomligheten i utrymmet som används. Först och främst för utrymningsmöjligheter, så att det är lätt att ta sig ut ur lokalen. Sen är det bra att koma ihåg att lokalen måste städas mellan varven. Här kan man tänka på att ha så lite som möjligt runt golvet, så det är lätt att ta sig fram med en dammsugare eller skurmopp. Att inte ha för mycket ovanpå plana ytor, då damm gärna samlas här och det blir mycket att lyfta för att komma åt och damma.

För att mjuka upp en annars stram omgivning, kan konst och blommor vara ett bra alternativ. på vissa orter har man möjlighet att abonnera på konst och blommor, vilket gör att konsten på väggarna byts ut med jämna mellanrum. Växterna står hos er, men ni behöver inte bry er om dom och skulle det vara så att dom dör, blir dom utbytta.